Der mit einem Durchmesser von 12,06 m größte Erddruck-Schild der Welt hat seine Arbeit für die Metro Linie 9 in Barcelona im September 2003 aufgenommen. Der Bohrgigant stellt nicht nur hinsichtlich seines Durchmessers einen Weltrekord auf. Der EPB-Schild verfügt auch über das höchste, jemals in eine TBM installierte Drehmoment von 45 Millionen Nm. Auf dieser Maschine wurden nun zum ersten Mal Arbeiten in Überdruck bei 2,0 bar erfolgreich von der Nordseetaucher GmbH ausgeführt und damit auch zum ersten Mal auf einer Tunnelmaschine in Spanien.
M-929 Kura West River Crossing
2005
Azerbaijan
M-929 Kura West River Crossing
Oil and Gas Pipeline Tunnel
Manufacturer:
Herrenknecht
Machine Type:
AVN
Country:
Azerbaijan
Year:
2005
Diameter:
1.60 m
Length:
2x 0,4 km
The oil and gas pipeline ?Blue Line? is under construction from Baku on the Caspian Sea via the country of Azerbaijan and Georgia through Turkey to the Mediterranean harbour of Ceyhan. The Herrenknecht TBM M-929M is a mixed shield slurry shield. The tunnel diameter is 1.60 m and the tunnel length is 2 x 400 metres. To support the working face the shield tunnelling machine will work in closed mode to permit maximum pressures of 3,0 bar, which is the equivalent of a water depth of 30 metres.
M-1077M Medientunnel, Leipzig
2005
Germany
M-1077M Medientunnel, Leipzig
Manufacturer:
Herrenknecht
Machine Type:
AVN
Country:
Germany
Year:
2005
S-302 Metro de Madrid
2005
Spain
S-302 Metro de Madrid
Metro de Madrid
Manufacturer:
Herrenknecht
Machine Type:
EPB
Country:
Spain
Year:
2005
S-255 Metrotren Gijon
2005 - 2006
Spain
S-255 Metrotren Gijon
Manufacturer:
Herrenknecht
Machine Type:
EPB
Country:
Spain
Year:
2005 - 2006
Diameter:
10.55 m
Length:
3,910 km
S-258 Flughafen S-Bahn, Hamburg
2005 - 2006
Germany
S-258 Flughafen S-Bahn, Hamburg
Manufacturer:
Herrenknecht
Machine Type:
Mixshield
Country:
Germany
Year:
2005 - 2006
Diameter:
6.90 m
Length:
2x 1,750 km
Die Flughafen S-Bahn soll den Flughafen Hamburg Fulsbüttel mit der U-Bahn Station Ohlsdorf, Wellingsbütteler Landstrasse verbinden. Die TBM S-258 ist ein Mixschild mit einem Gewicht von ca. 390 t und einer Länge von 65 m, inkl. der Nachläufer. Die Schildvortriebstrecke hat einen Durchmesser von 6,90 m. Die Länge der Strecke beträgt 2 x 1.750 m.
M-614 Chateau d'Olonne
2006
France
M-614 Chateau d'Olonne
Manufacturer:
Herrenknecht
Machine Type:
AVN 1400
Country:
France
Year:
2006
M-675 La Malata
2006
Spain
M-675 La Malata
Manufacturer:
Herrenknecht
Machine Type:
AVN
Country:
Spain
Year:
2006
S-320 Almatymetrokurylys
2006
Kasachstan
S-320 Almatymetrokurylys
Manufacturer:
Herrenknecht
Machine Type:
Mixshield
Country:
Kasachstan
Year:
2006
S-325 Istanbul
2006
Turkey
S-325 Istanbul
Manufacturer:
Herrenknecht
Machine Type:
EPB
Country:
Turkey
Year:
2006
S-327 Durban Harbour Tunnel
2006
South Africa
S-327 Durban Harbour Tunnel
Manufacturer:
Herrenknecht
Machine Type:
Mixshield
Country:
South Africa
Year:
2006
Diameter:
5.15 m
Length:
0,492 km
The Harbour Tunnel is under construction from Durban Point Road to Durban Bluff. The tunnel will be build for the future widening and deepening of the Durban Harbour Entrance. The Herrenknecht TBM S 327 is a mixed shield slurry machine. Diameter is 5.150 mm, tunnel length is 515 metres, maximum pressures of 4,0 bar.